Korygować

Korygować to wspomagać prowadzenie pojazdu w warunkach trudnych lub awaryjnych.
Zachowanie samochodu w czasie jazdy i podczas hamowania stanowi podstawę bezpieczeństwa czynnego i decyduje bezpośrednio o możliwości uniknięcia wypadku. Zdarzają się jednak sytuacje, w których wykorzystanie nowoczesnych technologii staje się niezbędne do skorygowania błędów w prowadzeniu samochodu.

Renault wyposaża swoje samochody w systemy wspomagające prowadzenie, które uruchamiane są w trudnych warunkach drogowych lub sytuacjach awaryjnych, lecz nie zastępują całkowicie kierowcy w jego działaniu. Najlepiej znanym systemem wspomagającym prowadzenie jest ABS. Renault wyposaża swoje samochody także w dodatkowe systemy, tj. system wspomagania nagłego hamowania, system dynamicznej kontroli toru jazdy ESP występujący w nowej wersji z funkcją kontroli podsterowności.

AKTYWNY SYSTEM WSPOMAGANIA NAGŁEGO HAMOWANIA

AKtywny

Aktywny system wspomagania nagłego hamowania (Advanced Emergency Braking System, AEBS) umożliwia ostrzeżenie kierowcy (za pomocą sygnału wizualnego i dźwiękowego) o konieczności hamowania w celu uniknięcia zderzenia lub ograniczenia jego skutków i może automatycznie włączyć hamowanie. Umieszczony z przodu auta radar mierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu (odległość jest wyrażona w sekundach). Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, na tablicy rozdzielczej i wyświetlaczu przeziernym Head-Up pojawiają się wizualne i dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Jeśli kierowca nie zareaguje na nie i nie zahamuje lub nie wytraci wystarczająco szybko prędkości, system automatycznie wyhamuje auto. System włącza się zawsze przy uruchomieniu silnika i działa w przedziale prędkości od 30 do 140 km/h.

Można go dezaktywować z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS)
w R-Link 2, ale zostanie on ponownie aktywowany przy kolejnym uruchomieniu auta. Bezpośredni dostęp za pomocą dedykowanego przycisku lub poprzez R-Link 2 AEBS pozwala wcześniej włączyć hamowanie w przypadku zbyt późnej reakcji kierowcy. Stanowi doskonałe uzupełnienie systemu wspomagania nagłego hamowania.

AKTYWNY REGULATOR PRĘDKOŚCI

Aktywny regulator prędkości (Adaptive Cruise Control, ACC) automatycznie dostosowuje prędkość samochodu w celu zachowania wstępnie ustawionej bezpiecznej odległości między pojazdami. Umieszczony z przodu auta radar o zasięgu 120 m mierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu i oblicza jego prędkość. Następnie radar łączy się z silnikiem i układem hamulcowym w celu dostosowania prędkości i zachowania bezpiecznej odległości między pojazdami.

Włączenie funkcji odbywa się poprzez wciśnięcie przycisku umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów i na kierownicy. Gdy funkcja jest aktywna, zapala się zielona kontrolka na tablicy rozdzielczej. System działa w przedziale prędkości od 40 do 140 km/h. Może wyhamować auto z siłą do 1/3 maksymalnej siły hamowania. Liczba kresek informuje o wybranej przez kierowcę odległości od pojazdu z przodu, od małej (1 s = 1 kreska) do dużej (2 s = 3 kreski).

SYSTEM KONTROLI PASA RUCHU

System kontroli pasa ruchu (Lane Departure Warning, LDW) jest systemem ostrzegającym kierowcę za pomocą wizualnych i dźwiękowych sygnałów o niezamierzonym przecięciu ciągłej lub przerywanej linii pasa ruchu. Kamera umieszczona na przedniej szybie za lusterkiem wstecznym wykrywa poziome oznakowanie drogi i reaguje z wyprzedzeniem na zmianę toru jazdy samochodu.

W przypadku zjechania z pasa ruchu bez włączenia kierunkowskazu przez kierowcę:

1. Na ekranie na tablicy rozdzielczej oraz na wyświetlaczu przeziernym Head-Up pojawia się wizualny sygnał ostrzegawczy (czerwona linia).

2. Włącza się sygnał ostrzegawczy imitujący dźwięk jazdy po chropowatej linii. System jest aktywny przy prędkościach powyżej 70 km/h, pod warunkiem, że linie poziomowego oznakowania są widoczne dla kamery. Aktywacja systemu oraz ustawianie głośności sygnału ostrzegawczego i czułości czujników odbywa się z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS) w R-Link 2 lub za pomocą przycisku skrótu.

SYSTEM KONTROLI ODLEGŁOŚCI

System kontroli bezpiecznej odległości między pojazdami (Safe Distance Warning, SDW) pomaga kierowcy w utrzymywaniu bezpiecznej odległości. Na ekranie tablicy rozdzielczej lub na wyświetlaczu przeziernym Head-Up wyświetlany jest intuicyjny piktogram (w postaci poziomych kresek), odpowiadający przedziałowi czasowemu dzielącemu nas od pojazdu jadącego z przodu. System działa przy prędkościach od 30 do 200 km/h i może być aktywowany z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS) w R-Link 2. System nie uwzględnia stojących pojazdów i nie ma wpływu na działanie układu hamulcowego.

SYSTEM OSTRZEGANIA O NADMIERNEJ PRĘDKOŚCI Z FUNKCJĄ ROZPOZNAWANIA ZNAKÓW DROGOWYCH

System ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (Trafic Sign Recognition with Speed Alert, TSR/OSP) ostrzega kierowcę za pomocą sygnału wizualnego o przekroczeniu dozwolonej prędkości. Umieszczona na przedniej szybie kamera wykrywa i rozpoznaje znaki drogowe, po czym zestawia te informacje z danymi z systemu nawigacji w celu ustalenia wartości ograniczenia prędkości. Informacje te są wyświetlane na wyświetlaczu przeziernym Head-Up oraz na tablicy rozdzielczej. W razie przekroczenia dozwolonej prędkości, na ekranie wyświetlany jest sygnał ostrzegawczy. Jeśli ogranicznik prędkości jest aktywny, system proponuje przyjęcie prędkości widocznej na znaku drogowym jako wartości zadanej ogranicznika, a kierowca może szybko skorygować wartość zadaną (poprzez długie wciśnięcie przycisku „+” lub „-” na kierownicy).

sr

System Renault wyróżnia się trzema zaletami:

1. System automatycznie rozpoznaje jednostki miary na znakach drogowych (km/h lub mph).
2. System uwzględnia działanie wycieraczek w celu dostosowania ograniczenia prędkości do poziomu dozwolonego
podczas deszczu
3. System ostrzega również kierowcę w przypadku przejazdu przez strefy wymagające zachowania wzmożonej czujności.

Aktywacja i dezaktywacja systemu odbywa się z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS) w R-Link 2.

WSPOMAGANIE PARKOWANIA

Pomoc przy parkowaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkowania zapewniają kierowcy dwa wzajemnie uzupełniające się systemy:

System wspomagania parkowania Easy Park Assist

Parkowanie

Po aktywowaniu systemu Easy Park Assist kierowca wybiera rodzaj parkowania (prostopadłe, skośne lub równoległe). Czujniki ultradźwiękowe wykrywają i mierzą ilość wolnego miejsca do parkowania. Wskazówki dotyczące prawidłowego toru jazdy są wyświetlane na ekranie. Po zatwierdzeniu przez kierowcę samochód samodzielnie wykonuje manewr parkowania. Kierowca steruje jedynie działaniem pedału gazu i hamulca. System działa przy prędkościach poniżej 30 km/h.

System wspomagania parkowania przód/ tył/ bok
Przy zbliżaniu się do przeszkody włącza się sygnał ostrzegawczy, którego częstotliwość stopniowo rośnie, przechodząc w sygnał ciągły, gdy odległość do przeszkody zmniejszy się poniżej 20 cm. Towarzyszy temu wizualizacja strefy manewru parkowania. System działa przy prędkościach poniżej 10 km/h.

BEZSTRESOWA JAZDA NAWET W TRUDNYCH WARUNKACH DROGOWYCH DZIĘKI SYTEMOWI ADVACED TRACTION CONTROL…

Zaawansowany system kontroli trakcji (Advanced Traction Control) poprawia skuteczność napędu w przypadku ruszania z miejsca na nieutwardzonej nawierzchni lub na nawierzchni o słabej przyczepności (błoto, opadłe liście, piasek). Kierowca może albo zdać się na tryb Automatyczny, albo wybrać tryb Ręczny.

Tryb Automatyczny: w trybie tym, aktywowanym domyślnie, system określa potrzebę korekty momentu hamującego (poprzez serię mikrohamowań) oraz momentu obrotowego silnika (poprzez kontrolę prędkości obrotu kół), aby opony odzyskały przyczepność w zależności od stanu nawierzchni. Dla zapewnienia większej skuteczności każde z kół jest kontrolowane oddzielnie.

Tryb Ręczny: jest bardziej wymagający, ale może okazać się skuteczniejszy w przypadku doświadczonego kierowcy, który w tym przypadku zachowuje pełną kontrolę nad pedałem gazu. System zachowuje kontrolę tylko nad siłą hamowania. Tryb Ręczny może być aktywowany z menu systemów wspomagających prowadzenie w R-Link 2. Ponowne przełączenie do trybu Automatycznego następuje po przekroczeniu prędkości 50 km/h.

HILL START ASSIST, HSA

System wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist, HSA), dostępny również w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EDC zapobiega cofaniu się auta na podjeździe, dopóki moment obrotowy silnika nie wzrośnie na tyle, aby umożliwić ruszenie pod górę.