Warunki atmosferyczne
- Jaka jest najlepsza temperatura w samochodzie?
- Jak zachowywać się w przypadku akwaplanacji?
- Jakich świateł należy używać podczas mgły?
- Co to jest akwaplanacja i jak ją rozpoznać?
- Na czy polega efekt olśnienia?
- Jak jechać w słońcu i upale?
- Co to jest czarny lód?
- Jak jeździć bezpiecznie w czasie mgły?
- Savoir – vivre na drodze
- Jak holować samochód?
Jaka jest najlepsza temperatura w samochodzie?
Optymalna temperatura w samochodzie to 20-22°C. Jeśli w aucie jest za zimno, kierowca będzie podróżował w ubraniu, w którym wsiadł do pojazdu, a w zimie składa się ono zazwyczaj z kilku warstw. Taki ubiór krępuje ruchy, nie pozwala na swobodne manewrowanie kierownicą i utrudnia prawidłowe zapięcie pasów bezpieczeństwa. Dodatkowo w przypadku kolizji przedmioty znajdujące się w kieszeniach mogą zranić kierowcę. Zbyt niska temperatura nie sprzyja jeździe, ale niewskazana jest również temperatura zbyt wysoka, która powoduje obniżenie koncentracji i sprawności motorycznej kierowcy. Zła wentylacja i zbyt wysoka temperatura powodują niedotlenienie organizmu i dyskomfort psychiczny, a kierowca staje się senny.
Jak zachowywać się w przypadku akwaplanacji?
Kiedy dojdzie do akwaplanacji, czyli poślizgu wodnego, kierowcy muszą pamiętać, że nie można wtedy gwałtownie naciskać na hamulec i nie powinno się w ogóle obracać kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać aż samochód stanie się ponownie sterowny. Zastosowanie się do tych wskazówek powinno sprawić, że opony po pewnym czasie odzyskają przyczepność i uda się zachować stabilność ruchu samochodu.
W trakcie i po deszczu należy jechać odpowiednio wolno i cały czas obserwować drogę, zwracając szczególną uwagę na nawierzchnię i zachowanie poprzedzających samochodów. Warto pamiętać, że droga hamowania na mokrej nawierzchni znacząco się wydłuża.
Jakich świateł należy używać podczas mgły?
Gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów można włączyć tylne światła przeciwmgłowe, jednak nie wolno zapominać o ich wyłączeniu w chwili poprawy widoczności. Wielu kierowców popełnia błąd włączając tylne światła przeciwmgłowe jak tylko pojawi się lekka mgła, bo powodują wtedy poważne zagrożenie oślepienia kierowcy jadącego za nimi. Mniej widoczne stają się także światła stopu, a zbyt późne hamowanie może doprowadzić do kolizji. Mgła jest zjawiskiem niejednorodnym i w różnych miejscach występuje w różnym natężeniu, dlatego trzeba reagować adekwatnie do warunków, jakie w danej chwili panują na drodze i odpowiednio włączać lub wyłączać światła. Ta zasada dotyczy także świateł przeciwmgłowych przednich, które mogą oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Błędem wielu kierowców jest również używanie podczas mgły świateł drogowych tzw. długich, które podświetlają mgłę i dodatkowo pogarszają widoczność.
Co to jest akwaplanacja i jak ją rozpoznać?
Aquaplaning, akwaplanacja lub poślizg wodny to utrata kontaktu opony z jezdnią podczas jazdy po mokrej nawierzchni, spowodowana utworzeniem się warstwy wody między oponą a powierzchnią jezdni. Do aquaplaningu dochodzi, gdy koło obraca się bardzo szybko i nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony. Trzy główne przyczyny akwaplanacji to: prędkość (im większa, tym wyższe ryzyko akwaplanacji), zużyte opony (im płytszy bieżnik, tym wyższe ryzyko utraty przyczepności) oraz ilość wody na jezdni (im jest jej więcej, tym szybciej opony mogą stracić przyczepność).
Najczęstsze objawy aquaplaningu to „uciekanie” tyłu samochodu na boki oraz nagłe wrażenie „poluzowania kierownicy”, która zaczyna być bardzo łatwa w operowaniu.
Na czy polega efekt olśnienia?
Efekt olśnienia to chwilowe oślepienie, które może być spowodowane odbiciem światła, np. od karoserii samochodu czy od powierzchni wody. Wysokiej jakości okulary przeciwsłoneczne, posiadające filtry UV i właściwości polaryzujące, zredukują odblaski od różnych powierzchni, dzięki czemu pozwolą kierowcy uniknąć niezwykle niebezpiecznych chwilowych oślepień oraz bólu oczu powodowanych przez zbyt silne światło.
Jak jechać w słońcu i upale?
Oślepiające słońce oraz zmęczenie i spadek koncentracji spowodowane upałem, mogą stać się przyczyną tragedii, dlatego zanim wsiądziemy do samochodu należy go przewietrzyć. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację warto z niej skorzystać, jednak należy to robić w sposób ostrożny, gdyż mimo przyjemnego chłodu, wskutek różnicy temperatury, można doznać lekkiego szoku termicznego. Powoduje to chwilowy spadek odporności organizmu i wtedy najłatwiej się rozchorować.
Pamiętajmy także, aby w czasie jazdy pić dużo wody, a jeśli wybieramy się w długą podróż, załóżmy ubrania z przewiewnych, naturalnych tkanin.
Kiedy prowadzimy podczas słonecznej pogody, używajmy dobrej jakości okularów przeciwsłonecznych.
Co to jest czarny lód?
Czarny lód to niebezpieczna, bo prawie niewidoczna, cienka warstwa zamarzniętej wody pokrywająca jezdnię. Czarny lód tworzy się szybko i niespodziewanie, gdy wilgotne powietrze, deszcz, mgła lub roztopiony śnieg zamarza na powierzchni jezdni. Dzieje się tak zwykle w nocy albo wcześnie rano, gdy temperatura powietrza spada poniżej zera, szczególnie podczas okresów dużej wilgotności. Powstała w ten sposób warstwa lodu jest tak cienka, że mogą roztopić ją pierwsze promienie słońca, ale w miejscach zacienionych lub tam, gdzie temperatura szybko się zmienia, czarny lód może utrzymywać się przez dłuższy czas.
Sygnałem, że jezdnia pokryta jest czarnym lodem będzie luz, który wyczujemy w układzie kierowniczym i brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi. Nie wolno wtedy gwałtownie hamować lub skręcać kierownicą. Należy w takiej sytuacji starać się delikatnie zredukować prędkość zdejmując nogę z pedału gazu. Jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie niedopuszczenie do poślizgu dzięki zredukowaniu prędkości, zanim wjedziemy w miejsca, w których czarny lód najczęściej się pojawia.
Miejsca szczególnie zagrożone powstaniem czarnego lodu to okolice jezior i rzek, tereny zalesione, pagórkowate, a także mosty, tunele i wiadukty. Tam zwłaszcza trzeba utrzymać większy niż zazwyczaj dystans w stosunku do pojazdu, który jedzie przed nami. Należy też zwolnić.
Droga pokryta czarnym lodem lekko się świeci, wyglądając na mokrą. To jedyny sygnał, jaki możemy zauważyć, bo tzw. czarny lód jest cienki i przezroczysty. Warto również obserwować pobocze, drzewa i ogrodzenia wzdłuż jezdni. Jeśli pokrywa je lód, to znak, że droga, po której jedziemy, również może być nim pokryta.
Jak jeździć bezpiecznie w czasie mgły?
Mgła w dużym stopniu ogranicza widoczność i stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. W czasie takiej pogody należy pamiętać o kilku podstawowych sprawach.
- 1. We mgle przede wszystkim należy dostosować prędkość do warunków jazdy. Zawsze należy poruszać się z taką prędkością, aby móc się zatrzymać na odcinku drogi, który jest w danej chwili dla nas widoczny. W gęstej mgle może to oznaczać bardzo niską prędkość!
- 2. Z tego samego względu, jeśli widzisz przed sobą obłok mgły, zwolnij jeszcze zanim się w nim znajdziesz. Tuż za granicą obłoku może bowiem być np. zepsuty samochód albo koniec karambolu. Uważaj na to zwłaszcza na drogach dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach, gdzie wielu kierowców rozwija wysokie prędkości, jest spory ruch i błyskawicznie może powstać kraksa z udziałem wielu pojazdów.
- 3. Pamiętaj o czystych szybach, również od środka. Nie dopuszczaj do ich zaparowania, bo w warunkach, w których i tak widać niewiele, przejrzystość szyb ma niebagatelne znaczenie. Używaj wycieraczek, dmuchawy i ogrzewania szyb na tyle intensywnie, na ile jest to konieczne.
- 4. Gdy w bardzo gęstej mgle zatrzymujesz się przed drogą z pierwszeństwem lub przejazdem kolejowym, nie ograniczaj się do patrzenia na boki – opuść szyby, wyłącz radio (i ewentualnie silnik) i posłuchaj, czy coś nie jedzie. Nie ryzykuj niepotrzebnie!
- 5. Trzymaj się rozsądnie blisko za pojazdem jadącym przed tobą. Poza możliwością wspomożenia się jego tylnymi światłami, ten samochód może też odrobinę rozgonić mgłę, zwłaszcza jeśli jest to ciężarówka lub autobus. Twój odstęp od poprzedzającego pojazdu nie powinien jednak nigdy być mniejszy niż dwie sekundy.
Savoir – vivre na drodze
Wszyscy uczestnicy ruchu drogowego powinni w czasie jazdy kierować się dwiema zasadami postępowania: zasadą współpracy oraz ograniczonego zaufania. Chociaż każdy kierowca ma prawo liczyć na to, że pozostali użytkownicy drogi będą przestrzegać przepisów ruchu drogowego, to jednak zawsze musi pamiętać, że inni kierowcy mogą zareagować zaskakująco w nietypowych okolicznościach, a czasami ich reakcje bywają niestandardowe nawet w warunkach codziennie występujących na drodze.
Ważne jest, aby zachować “czytelność” swoich zachowań podczas jazdy. Inni kierujący oraz piesi nie mogą wątpić w zamiary kierowcy, czy to w sytuacji zatrzymywania się przed przejściem dla pieszych, czy też w momencie wyprzedzenia innego samochodu.
Należy także pamiętać o tym, że wykazanie się uprzejmością w stosunku do innych kierowców nie powinno być ważniejsze, niż potrzeba zachowania płynności w obustronnym ruchu. Nie warto rezygnować z przynależnego nam pierwszeństwa i przepuszczać np. oczekującego na skręt samochodu, jeśli przepuszczenie jednego pojazdu spowoduje powstanie olbrzymiego przestoju. Pamiętajmy także, aby za kierownicą trzymać nerwy na wodzy i nie dać się sprowokować agresywnym uczestnikom ruchu. Wdawanie się w utarczki na drodze nie ma sensu i może jedynie doprowadzić do sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu.
Jak holować samochód?
Holowanie pojazdu silnikowego nie jest czynnością łatwą, więc na początek zastanówmy się czy nie lepiej wezwać od razu pomoc drogową. Jeśli jednak zdecydujemy się na holowanie, sprawdźmy czy będzie to bezpieczne i zgodne z przepisami. Holować inny pojazd silnikowy możemy na połączeniu sztywnym lub giętkim. W pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym musi być sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy. Pojazd holowany prowadzić może tylko osoba mająca uprawnienie do kierowania danym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim. Pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności, a pojazd holowany w okresie niedostatecznej widoczności ma włączone światła pozycyjne. Pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy, nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie. Prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem.
Pamiętajmy również, że zabrania się holowania pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia. Zabrania się również holowania pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony. Nie można holować więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego. Nie można również holować pojazdem z przyczepą (naczepą). Na autostradzie holowanie realizowane może być tylko przez pojazdy przeznaczone do holowania i tylko do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Jednym z poważniejszych błędów kierowców, jest włączanie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym. Działanie takie jest niezgodne z przepisami, ale przede wszystkim pozbawia nas możliwości zasygnalizowania swoich zamiarów dotyczących zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy. Inni uczestnicy ruchu nie będą znali naszych zamiarów, co może skutkować niebezpiecznymi sytuacjami na drodze.