Pory roku

Jak dobrze umyć samochód?

Myć samochód można w kilku miejscach: myjni automatycznej, myjni ręcznej lub samoobsługowej albo w plenerze, choć to ostatnie rozwiązanie jest zdecydowanie najmniej ekologiczne. Jeżeli decydujemy się na mycie na świeżym powietrzu, nie myjmy samochodu na słońcu ani przy dużym wietrze, ponieważ zanim umyjemy całe auto, część karoserii zdąży już wyschnąć, a niespłukany detergent pozostawi smugi.

Mycie zawsze należy rozpoczynać od dokładnego spłukania całego samochodu, najlepiej silnym strumieniem bieżącej zimnej wody. To schłodzi auto po jeździe i zmiękczy zaschnięty kurz. Samo mycie zaczynamy zawsze od dachu, używając do tego gąbki lub ścierki z naturalnej tkaniny, najlepiej irchy, nasączonej szamponem do mycia karoserii rozpuszczonym w ciepłej wodzie. Pamiętajmy, żeby często płukać ściereczki i gąbki. Od dachu schodzimy coraz niżej aż do felg i opon, które lepiej niż gąbką myje się miękką szczotką. Na koniec powinniśmy zostawić wymagające szczególnej pieczołowitości okna i lusterka, które czyścimy płynem do mycia szyb.

Szczególnie pamiętajmy o tylnych światłach, które jesienią codziennie powinniśmy przynajmniej przetrzeć wilgotną ściereczką. Dobrze umyte auto, poza tym, że lepiej wygląda, jest bezpieczniejsze. Umyte reflektory powodują, że nasze auto jest lepiej widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego, a czyste szyby mniej męczą nieprzystosowany do coraz krótszych dni wzrok kierowcy.

Jak prawidłowo i bezpiecznie przewozić narty?

Narty to jeden z najbardziej nieporęcznych bagaży, jaki przewozi się samochodem. Pod żadnym pozorem nie wolno przewozić ich we wnętrzu pojazdu luzem – muszą być dobrze ze sobą połączone i świetnie zamocowane. Najwygodniejszym i najbardziej bezpiecznym sposobem przewożenia nart są bagażniki dachowe, tzw. skiboksy (autoboksy). Plastikowe pojemniki, umieszczane na dachu, umożliwiają bezpieczne przewożenie dużej ilości bagażu. Można zapakować do nich nie tylko narty, ale także kijki, buty i stroje narciarskie. Zanim zapakujemy skiboks, warto sprawdzić, jaka jest dozwolona masa załadunku, przy czym najważniejsze są przede wszystkim dane producenta samochodu dotyczące dopuszczalnego obciążenia dachu.

Jak wjechać na zaśnieżoną i oblodzoną górę?

Pomocne będzie nabranie rozpędu przed wzniesieniem i niedopuszczenie do ślizgania się kół. W tym celu należy dobrać odpowiedni bieg i umiejętnie manipulować gazem. Jeżeli koła zaczynają buksować, zmniejszmy nacisk na gaz, ale w miarę możliwości starajmy się utrzymać pojazd w ruchu. Ponowne ruszenie z miejsca mogłoby się bowiem okazać trudne.

Pamiętajmy, aby podczas wjazdu pod górę przednie koła były w miarę możliwości skierowane na wprost – mają one wówczas lepszą przyczepność.

Jeśli podjazd jest tak śliski, że nie możemy nawet ruszyć z miejsca, można spróbować podłożyć pod napędzane koła gumowe dywaniki wyjęte z auta lub spróbować podsypać pod koła nieco piasku. Zwiększy to przyczepność opon i ułatwi ruszenie z miejsca.

Jak używać łańcuchów przeciwśniegowych?

Jeżeli wybieramy się w podróż, podczas której możemy napotkać nieprzejezdne i zasypane śniegiem drogi, warto zaopatrzyć się w łańcuchy przeciwśniegowe, które ułatwią nam pokonanie takich tras.

Łańcuchy przeciwśniegowe należy zakładać przynajmniej na dwa koła napędowe. Ich rozmiar trzeba dostosować do wymiaru koła. Łańcuchy różnią się wzorem, w jaki ogniwa układają się na oponie, a także materiałem, z którego są wykonane. Im więcej metalowych splotów znajduje się na bieżniku, tym łatwiejsza będzie jazda po zaśnieżonej nawierzchni. Najlepsze łańcuchy to te, których ogniwa mają ostre krawędzie, wrzynające się w śnieg lub lód.

Jadąc w łańcuchach przeciwśniegowych nie przekraczaj zalecanej przez producenta maksymalnej prędkości jazdy (zazwyczaj ok 40 km/h) pamiętaj też o ograniczeniach prędkości, a przede wszystkim jedź z taką prędkością, aby panować nad pojazdem. Łańcuchy należy zdjąć, kiedy zjedziemy z powrotem na asfaltową nawierzchnię. Jazda po asfalcie z łańcuchami na kołach powoduje niszczenie nawierzchni, opon i samych łańcuchów. Taka jazda jest również niezgodna z przepisami, ponieważ łańcuchów można używać tylko na drogach ośnieżonych. Trzeba też unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania. Po zakończeniu eksploatacji należy łańcuchy wypłukać w ciepłej wodzie i wysuszyć.

Jeśli przy drodze pokrytej śniegiem ustawiony jest znak C-18 „nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”, to jazdę kontynuować możemy tylko z założonymi łańcuchami, na co najmniej dwa koła napędowe. Znak C-18 nie obowiązuje, kiedy droga nie jest pokryta śniegiem.

Zimowy niezbędnik każdego kierowcy

Zanim spadnie pierwszy śnieg, każdy kierowca powinien zaopatrzyć się w niezbędne zimą wyposażenie, czyli skrobaczkę i odmrażacz do zamków.

Skrobaczka przyda się do usuwania zamarzniętego śniegu z szyb naszego auta. Jeśli samochód jest wyposażony w ogrzewaną szybę tylną, lód rozpuści się pod wpływem ciepła. Ważne jest również, aby przed rozpoczęciem jazdy sprawdzić, czy wycieraczki nie przymarzły do szyby. Ci, którzy nie są szczęśliwymi posiadaczami garażu, a chcieliby uniknąć konieczności oczyszczania szyb z lodu i śniegu, mogą zaopatrzyć się w specjalny płyn do ich odmrażania i czyszczenia. Należy pamiętać także o odpowiednim, zimowym płynie do spryskiwaczy.

Odpowiednio wcześnie warto pomyśleć o użyciu do zamków drzwi specjalnego środka zapobiegającego ich zamarzaniu. Wstrzyknięcie takiego płynu w szparę na klucz pozwoli uniknąć nam problemów z otwarciem drzwi. Nie zaleca się tego, gdy auto ma zamek centralny. Często stosowaną i skuteczną praktyką jest również natarcie odpowiednim środkiem (np. gliceryną) gumowych uszczelek drzwi. Dzięki temu drzwi nie przymarzną, a my nie będziemy mieli problemów z ich otwarciem.

Na co należy zwracać szczególną uwagę podczas sezonu jesiennego?

Piesi
Jesienią i zimą zawsze dochodzi do największej liczby potrąceń pieszych. Wynika to z faktu, że o tej porze roku w godzinach popołudniowego szczytu jest już ciemno. Dlatego o tej porze roku, gdy zbliżamy się do miejsc uczęszczanych przez pieszych, należy zachować najwyższy poziom koncentracji oraz ograniczyć prędkość.

Wycieraczki
Deszcz, błoto, mgła wymagają częstego używania wycieraczek. Aby zapewnić sobie dobrą widoczność podczas jazdy, należy wcześniej sprawdzić ich stan. Jeżeli wycieraczki przedniej bądź tylnej szyby rozmazują zanieczyszczenia, źle zbierają wodę i piszczą, to znak, że pióro wycieraczki jest najprawdopodobniej zużyte i należy ją wymienić. Trzeba koniecznie dbać także o to, aby zbiornik spryskiwacza zawsze był napełniony płynem, ponieważ jeśli zabraknie płynu i wycieraczki zaczną pracować „na sucho”, szyba stanie się nieprzejrzysta, a wycieraczki mogą ulec uszkodzeniu. Nie należy również zapominać o utrzymaniu czystości wewnętrznej strony szyby.

Reflektory
Zgodnie z przepisami każdy kierowca ma obowiązek jeżdżenia z włączonymi światłami mijania przez cały rok niezależnie od pory dnia (w porze dziennej, w warunkach dobrej widoczności, można używać także świateł do jazdy dziennej). Należy pamiętać, że reflektory powinny być zawsze czyste i prawidłowo wyregulowane.

Akumulator
Obecnie większość nowoczesnych akumulatorów to urządzenia bezobsługowe, lecz mimo to warto skontrolować ich stan. Niski stopień naładowania akumulatora spowoduje problemy z uruchomieniem silnika przy temperaturach poniżej zera. Do podładowania akumulatora służą tzw. prostowniki. Należy zwrócić także uwagę, czy styki akumulatora są poprawnie zamocowane oraz czy nie zaśniedziały.

Płyn do chłodnic
Chroni silnik przed działaniem niskich temperatur. Warto pamiętać, że substancje używane do chłodzenia silnika zachowują swoje optymalne właściwości przez około 2 lata. Jeżeli płyn, którego używamy, jest starszy, należy go wymienić. Nowy powinien być przystosowany do używania w zimowych warunkach. W warsztacie samochodowym możemy sprawdzić szczelność całego układu chłodzenia oraz działanie wentylatora chłodnicy.

Niskie temperatury, mgły, opady atmosferyczne, liście, błoto – wszystko to sprawia, że ulice stają się niebezpiecznie śliskie. Warto pamiętać, iż w deszczową pogodę należy zachować odpowiednią odległość od poprzedzającego samochodu, a wszystkie manewry wykonywać z większym marginesem bezpieczeństwa. Kierowca powinien stosować się do zasady ograniczonego zaufania w stosunku do wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Co powinniśmy sprawdzić czy wymienić w samochodzie na początku wiosny?

Piszczące wycieraczki
Szczególnie narażone na zniszczenia są części pojazdu wykonane z gumy. Wyjątkowo dużo pracy w zimie miały wycieraczki, więc z nadejściem wiosny koniecznie trzeba sprawdzić ich stan. Sygnały znaczące, że czas je wymienić, to deformacja piór wycieraczek, zostawianie przez nie smug czy wynikające z ich zużycia charakterystyczne „piszczenie” podczas pracy. Ograniczona widoczność, jaka jest wynikiem zniszczonych piór wycieraczek, może uniemożliwić kierowcy szybką reakcję na ewentualne niebezpieczeństwo.

Korozja
Po zimie należy też dokładnie umyć samochód z soli, która osadziła się na elementach podwozia. Inaczej wraz ze wzrostem temperatury postępować będzie korozja, przez co szybciej niszczyć będą się elementy zawieszenia. Dobrze jest skorzystać z programu mycia podwozia w myjni automatycznej lub w myjni samoobsługowej usunąć sól za pomocą myjki pod ciśnieniem.

Niebezpieczne dziury
Dziury, które są efektem pogarszającego się z zimy na zimę stanu nawierzchni dróg, narażają nasz pojazd na zniszczenie ogumienia, felg i liczne usterki zawieszenia. Warto więc po zimie poddać samochód dokładnej kontroli technicznej, ze zwróceniem szczególnej uwagi na poszczególne elementy zawieszenia. Sygnały świadczące o uszkodzeniu, jakie mogło być wynikiem wjechania w dziurę, to na przykład skrzypienie w czasie kręcenia kierownicą, stuki dochodzące z podwozia czy luz w układzie kierowniczym. Jeśli zaniedbamy drobne usterki i nie udamy się do warsztatu mogą one stać się przyczyną niebezpiecznych uszkodzeń.

Kontrola płynów
Po zimie, podczas kontroli technicznej, należy sprawdzić też stan i ilość wszelkich płynów oraz olejów w naszym pojeździe: płynu hamulcowego, płynu w układzie chłodzenia, płynu spryskiwacza oraz oleju silnikowego i oleju w układzie wspomagania. Warto również sprawdzić stan klocków i tarcz hamulcowych.

Opony letnie
Z nadejściem wiosny, gdy nie ma już ryzyka, że na drodze napotkamy śnieg, należy zadbać o wymianę opon zimowych na letnie. Opony przeznaczone do jazdy w zimie w temperaturze przekraczającej 7°C tracą swoje właściwości oraz szybko się zużywają. Mniej zużyte opony zakładamy zawsze na tylną oś pojazdu, niezależnie od tego, która oś pojazdu jest napędzana. Zmniejsza to ryzyko bardzo groźnego w skutkach poślizgu tylnej osi samochodu.

Jak jechać w słońcu i upale?

Temperatura w stającym na parkingu samochodzie może osiągnąć nawet 60°C. Jest to temperatura, przy której może pęknąć plastik kierownicy! Dodatkowo promienie słoneczne niszczą tapicerkę. Dlatego warto zaopatrzyć się w matę przeciwsłoneczną albo chociaż przyklejane przyssawkami zasłonki.

Oślepiające słońce oraz zmęczenie i spadek koncentracji spowodowane upałem, mogą stać się przyczyną tragedii, dlatego zanim wsiądziemy do samochodu należy go przewietrzyć, a później używać klimatyzacji. W czasie jazdy powinno się jednak ostrożnie korzystać z klimatyzacji, gdyż mimo przyjemnego chłodu, wskutek różnicy temperatury człowiek może doznać lekkiego szoku termicznego. Powoduje to chwilowy spadek odporności organizmu i wtedy najłatwiej się rozchorować.

Pamiętajmy także, aby w czasie jazdy pić dużo wody, a jeśli wybieramy się w długą podróż, ubierzmy się w przewiewne, naturalne tkaniny.

Kiedy prowadzimy podczas słonecznej pogody, używajmy dobrej jakości okularów przeciwsłonecznych.