Podróże samochodem

Hałas w samochodzie

Dla komfortu podróży samochodem duże znaczenie ma akustyka i hałas wewnątrz pojazdu. Ponieważ dźwięk wpływa na organizm zarówno poprzez psychikę, jak i fizyczne oddziaływanie drgań powietrza, jego nadmierne i długotrwałe natężenie nie jest obojętne dla samopoczucia kierowcy.

W nadmiernym hałasie trudniej jest się skoncentrować i łatwiej popaść w rozdrażnienie, a koncentracja jest niezbędna dla bezpiecznego prowadzenia samochodu. Poirytowanie może natomiast doprowadzić do bardziej agresywnego i brawurowego zachowania na drodze.

Te dwa czynniki mają na tyle duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze, że koncerny samochodowe wkładają wiele wysiłku aby zapewnić kierowcom oraz pasażerom odpowiedni komfortu dźwiękowego. Celem tych prac jest uzyskanie niskiego i wywołującego przyjemne wrażenia poziomu dźwięków, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz pojazdu, inaczej mówiąc spowodowanie, by dźwięki wydawane przez pojazd nie były postrzegane jako hałas. Producenci nie dążą jednak do uzyskania absolutnej ciszy, gdyż w zbyt cichej kabinie kierowca zostałby pozbawiony szeregu przydatnych informacji. Miałby na przykład gorsze wyczucie prędkości. Z przeprowadzonych badań wynika, że kierowcy wykazują się skłonnością do stabilizowania prędkości jazdy przy określonym poziomie hałasu.

Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy

  1. 1. Pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać, przygotowując fotel i kierownicę do jazdy, jest ustawienie wysokości siedziska fotela. Regulujemy je w taki sposób, aby zapewnić sobie dobrą widoczność otoczenia samochodu oraz deski rozdzielczej. Jeśli warunek dobrej widoczności jest spełniony przy różnych ustawieniach wysokości siedziska, wówczas wybierzmy ustawienie możliwie jak najniższe – dzięki temu pomiędzy naszą głową a dachem auta zapewnimy sobie wolną przestrzeń, co w razie wypadku połączonego z dachowaniem zmniejsza ryzyko obrażeń głowy i kręgosłupa szyjnego.
  2. 2. Następnie ustawmy odległość fotela od pedałów. Należy to zrobić w taki sposób, aby nawet po całkowitym wciśnięciu sprzęgła nasza lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie (w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów zamiast sprzęgła wciskamy kontrolnie hamulec i używamy do tego prawej nogi).
  3. 3. Kolejnym krokiem jest wyregulowanie oparcia fotela. Powinno ono być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo. Zapewnia to optymalne działanie pasów bezpieczeństwa.
  4. 4. Następnie regulujemy zagłówek. Jego zadaniem jest ochrona kręgów szyjnych w czasie kolizji, podczas których przeciążenia wymuszają gwałtowny ruch naszej głowy i szyi do tyłu. Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się kilka centymetrów od potylicy, a jego szczyt powinien być ustawiony na równi ze szczytem naszej głowy.
  5. 5. Położenie kierownicy powinno umożliwiać wygodną obserwację zegarów i wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, a także operowanie pedałami. Ponadto, kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstek każdej z rąk przez szczyt koła kierownicy bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać kierownicę ugiętymi rękami. Upewnijmy się jednak, że pomiędzy środkiem koła kierownicy, a naszym mostkiem znajduje się przynajmniej 25-30 cm wolnej przestrzeni. Zapewni to wystarczającą ilość miejsca na ewentualne otwarcie się poduszki powietrznej.
  6. 6. Następnie ustawiamy lusterka i zapinamy pas bezpieczeństwa. Pas nie może być skręcony i powinien jak najściślej przylegać do ciała. Dolna taśma pasa powinna płasko spoczywać na kościach miednicy (nie na brzuchu), a górne mocowanie należy tak wyregulować, aby pas przebiegał przez mostek oraz środek kości obojczykowej, nie dotykając szyi ani nie zsuwając się z ramienia.

Czy korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy jest bezpieczne?

Polskie przepisy ruchu drogowego pozwalają na korzystanie z telefonu komórkowego podczas prowadzenia samochodu tylko przy wykorzystaniu zestawu głośnomówiącego lub słuchawkowego. W ten sposób autorzy Kodeksu Drogowego chcieli upewnić się, że kierowcy będą trzymać obie ręce na kierownicy.

Jednak nawet najuważniejszy kierowca pomimo, że ma wolne obie ręce, rozprasza się, gdy dzwoni telefon lub przychodzi SMS. Skupiając się na rozmowie przestaje się wystarczająco koncentrować na prowadzeniu samochodu. Potwierdzają to sami kierowcy, którzy przyznają, że rozmowa przez telefon komórkowy jest czynnikiem, który najbardziej rozprasza ich uwagę*.

W związku z tym przed podróżą warto wyłączyć telefon i skupić się wyłącznie na prowadzeniu samochodu. Podczas każdego postoju można spokojnie odsłuchać wiadomości pozostawione w poczcie głosowej. Jeśli jednak telefon musi zostać odebrany, warto po prostu przeprosić szybko swojego rozmówcę, wytłumaczyć, dlaczego rozmowa w danym momencie jest niebezpieczna i obiecać mu oddzwonienie tak szybko, jak będzie to możliwe.

*www.thinkroadsafely.gov.uk

Jak pokonać zdenerwowanie podczas jazdy?

Gdy zaczynasz odczuwać podenerwowanie, oddychaj głęboko z wykorzystaniem przepony, powoli licząc do dziesięciu. Dobrze mieć w samochodzie zawieszkę zapachową o aromacie mięty lub cynamonu, bo zapachy te obniżają napięcie związane ze stresem. Wskazane jest też słuchanie podczas jazdy relaksującej muzyki. Jeśli to nie pomoże, a stoisz właśnie w korku czy na światłach, warto wykonać proste ćwiczenie relaksacyjne, które pozwoli pozbyć się napięcia mięśni. Napnij na kilka sekund jak najmocniej potrafisz mięśnie całego ciała, a potem nagle je rozluźnij, następnie powtórz to kilka razy.

Prowadzenie samochodu jest samo w sobie stresującą czynnością. Nawet doświadczeni kierowcy mimo, że nie stwierdzają subiektywnych oznak stresu, prowadząc samochód są pod jego wpływem. Napięcie wzrasta szczególnie podczas jazdy w warunkach miejskiego ruchu ulicznego. Jedną z najbardziej stresujących sytuacji jest jazda do pracy. Im więcej rond i skrzyżowań pokonuje kierowca, tym bardziej podnosi się poziom jego stresu. Zdenerwowanie potęgują zachowania innych uczestników ruchu. Frustracja narasta szczególnie w korkach, kiedy to uciekają minuty potrzebne, by zdążyć do pracy na czas.

W rozładowaniu napięcia pomaga obecność drugiej osoby. Warto więc umawiać się na wspólną podróż z mieszkającym blisko kolegą czy koleżanką z pracy. Jadąc do pracy dobrze jest zawsze wyruszać trochę wcześniej, by nie nadganiać później straconych w korkach minut, bo pośpiech, wyprzedzanie za wszelką cenę by zyskać trochę czasu, wpływa na poziom stresu i może być przyczyną wypadku.

Zimą należy zaciągać ręczny hamulec na postoju

Kierowcy powinni zaciągać zimą na postoju ręczny hamulec. Dotychczas uważano, że podczas mrozu nie powinno się tego robić, bo szczęki hamulca mogą przymarznąć do tarczy uniemożliwiając jazdę. Takie przypadki są jednak bardzo rzadkie, a samochód pozostawiony na postoju bez zaciągniętego hamulca może zsunąć się po stromej, często oblodzonej ulicy nawet, jeśli zostawimy pojazd „na biegu”.

Źródło: prawodrogowe@news

O czym trzeba wiedzieć biorąc zakręt na przełomie zimy i wiosny

W warunkach jakie panują na drogach na przełomie zimy i wiosny, kiedy to jezdnię pokrywają kałuże, miejscami błoto pośniegowe lub też, często niewidoczny pod pokrywą śniegu lód, musimy zachowywać szczególna ostrożność.

Pokonując zakręt pamiętajmy, że na oblodzonej jezdni opona będzie się ślizgała, a na błocie pośniegowym może zdarzyć się, że samochód nie od razu zareaguje na skręt kierownicą, ale przez chwilę będzie jeszcze sunąć po mokrej nawierzchni. Pamiętajmy więc, by zbliżając się do zakrętu odpowiednio zredukować prędkość samochodu, a ruchy kierownicą, pedałem gazu czy hamulcem, wykonywać delikatnie, tak by samochód nie wpadł w poślizg.

Nawet jeśli jedziemy dobrze znaną nam drogą, zachowajmy ostrożność, ponieważ kałuża, błoto czy lód mogą być przyczyną nagłej zmiany toru jazdy lub gwałtownego zmniejszenie przyczepności kół, czego konsekwencją może być wypadnięcie z drogi lub kolizja z innym pojazdem. Jeżeli już wpadniemy w poślizg na zakręcie tyłem pojazdu, należy lekko skontrować kierownicą tak, aby tylna oś wróciła na właściwy tor jazdy. Natomiast jeżeli w poślizg wpadną przednie koła, nie należy w żadnym wypadku pogłębiać skrętu kierownicą. Należy zdjąć nogę z gazu, lekko wyprostować kierownicę tak, aby koła znów złapały przyczepność z asfaltem, a w razie konieczności awaryjnie hamować.

Jak wymienić koło w samochodzie?

W samochodzie oprócz koła zapasowego powinien znajdować się zawsze klucz do śrub, podnośnik, latarka, rękawice robocze i kawałek tektury, dzięki któremu unikniesz pobrudzenia ubrania. Warto zaopatrzyć się również w specjalny środek penetrujący, dostępny w sklepach z akcesoriami i na stacjach benzynowych, który ułatwi odkręcenie śrub.Zanim zabierzesz się za wymianę koła, umieść samochód na twardej i płaskiej powierzchni. Następnie wyłącz silnik, zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć pierwszy bieg. Kolejnymi krokami powinno być zdjęcie kołpaków i częściowe odkręcenie śrub mocujących koło. Najłatwiej zrobić to przy użyciu klucza na długiej rączce tzw. krzyżaka.Potem umieść lewarek w odpowiednim punkcie zaczepienia. Jeśli dysponujesz podnośnikiem w kształcie pionowej śruby obracanej dźwignią lub korbką pamiętaj, że jego wspornik musi wejść do wzmocnienia w karoserii (przyspawane jest ono zwykle na brzegu progu, pośrodku podwozia lub przy każdym z kół). Jeżeli natomiast posiadasz lewarek typu „romb”, wystarczy podstawić go pod samochód w miejscu, gdzie spód auta został wzmocniony dodatkową blachą (zazwyczaj pośrodku progu miedzy kołami, albo na jego końcach, przy kołach). Gdy lewarek stabilnie tkwi już w odpowiednim punkcie zaczepienia, unieś samochód na wysokość kilku centymetrów, odkręć całkowicie śruby i zdejmij koło. Pamiętaj by koło zapasowe wyjąć jeszcze przed podniesieniem samochodu.

W nowych modelach samochodów często, zamiast koła zapasowego, umieszcza się dużo cieńsze koło awaryjne. Ma ono umożliwić jedynie dojazd do punktu, w którym opona zostanie naprawiona. Maksymalna prędkość, z jaką wolno nam jechać po założeniu koła awaryjnego to najczęściej 80 km/h.

Prawidłowe założenie nowego koła ułatwiają bolce wystające z tarczy hamulcowej lub bębna. Muszą one trafić w otwory w obręczy koła. Jeżeli bolec jest jeden, to koło ustaw tak, by wentyl był naprzeciwko niego. Wkręć następnie śruby mocujące na tyle, by koło trzymało się tarczy lub bębna, po czym opuść samochód i dopiero teraz, po przekątnej, mocno je dokręć. Na koniec sprawdź jeszcze ciśnienie i w razie potrzeby napompuj oponę.

Jak działa system ESC?

Samochody Renault wyposażane są w system dynamicznej kontroli toru jazdy ESC (znany także pod nazwą ESP), występujący w nowej wersji z funkcją kontroli podsterowności. System ESC działa w następujący sposób: czujniki mierzą kąt skrętu kierownicy oraz prędkość pojazdu i wysyłają tę informację do modułu elektronicznego ESC, który określa tor ruchu pojazdu teoretycznie zamierzony przez kierowcę. Dzięki innemu czujnikowi, mierzącemu przyspieszenie boczne i prędkość obrotu samochodu wokół własnej osi, system identyfikuje rzeczywisty tor ruchu pojazdu. W chwili wykrycia różnicy między tymi dwoma parametrami, na przykład w przypadku zarzucenia przodu lub tyłu pojazdu, system ESC stara się spowodować przeciwne działanie, wytwarzając odpowiedni, korygujący moment obrotu pojazdu wokół własnej osi, co doprowadzi do powrotu samochodu na teoretycznie zamierzony przez kierowcę tor ruchu samochodu. W tym celu ESC włącza hamulec jednego lub nawet dwóch kół, kontrolując jednocześnie prędkość obrotową silnika.

Jak przewieźć deskę windsurfingową lub kajak?

Sprzęt pływający jest szczególnie trudny do przewożenia. Posiadacze dużych samochodów (kombi, van) po złożeniu foteli mogą włożyć deskę windsurfingową do środka, ale wtedy nie będzie już miejsca dla pasażerów. Znacznie lepszym i bardziej praktycznym rozwiązaniem jest umieszczenie sprzętu na dachu. Obok deski można zamontować wąski boks, w którym zmieści się np. pianka, żagiel czy sztormiak. Trzeba jednak uważać aby nie przeciążyć dachu.

Rady dla przewożących sprzęt:

  1. 1. Aby bezpiecznie dowieźć sprzęt, należy go solidnie przymocować za pomocą uchwytów.
  2. 2. Na belki bagażnika wskazane jest założyć podkładki z gąbki, które zabezpieczą deskę przed przesuwaniem i uszkodzeniem.
  3. 3. Deskę lub kajak lepiej umocować na brzegu bagażnika – ułatwi to ich wkładanie i zdejmowanie oraz zostawi miejsce na maszt.
  4. 4. Przed przywiązaniem sprzętu należy sprawdzić, czy jego koniec nie uszkodzi otwartej klapy bagażnika lub szyby.
  5. 5. Metalową klamrę lepiej zabezpieczyć gumową osłoną.
  6. 6. Uchwyty na maszt powinno się przymocować w jednakowej odległości wzdłuż osi auta.
  7. 7. Taśmy mocujące należy mocno dociągnąć, a ich końce owinąć, by nie hałasowały w czasie jazdy. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów warto sprawdzić umocowanie sprzętu.

Im większy dach, tym lepiej – szerszy rozstaw belek mocujących zapewnia większą stabilność. W zasadzie każdą deskę można przewieźć na dachu prawie każdego samochodu, ale źle przymocowana może stanowić zagrożenie także dla innych uczestników ruchu.

Przewożąc sprzęt, należy zachować szczególną ostrożność. Silny wiatr, deszcz, mogą zaburzyć stabilność i płynną jazdę auta. Nie można rozwijać zbyt dużych prędkości i wykonywać gwałtownych manewrów. O ładunku na dachu nie wolno zapominać, zwłaszcza przy wjeżdżaniu do garażu lub wyjeżdżaniu z lasu. Dbając o komfort jazdy, warto zrezygnować z hałasującego pokrowca na sprzęt.

Jak bezpiecznie i bez kłopotów podróżować z psem?

Nie ma przepisów, które wskazywałyby, jak należy przewozić zwierzęta w samochodzie. Przepisy mówią jedynie, że zwierzę nie może ograniczać widoczności i ruchów kierowcy. Podróżując z psem w samochodzie, należy zabezpieczyć go tak, by nie miał możliwości swobodnego poruszania się w pojeździe.

Zwierzęta powinniśmy przewozić albo przymocowane za pomocą specjalnej uprzęży (w żadnym przypadku nie może to być obroża – ta w sytuacji awaryjnej mogłaby udusić psa), którą mocujemy za pomocą specjalnego pasa, albo w mocowanie pasa bezpieczeństwa na tylnej kanapie pojazdu, bądź przypinamy do uchwytu w podłodze bagażnika w samochodzie typu kombi. Przewożąc czworonoga na tylnej kanapie pojazdu powinniśmy zadbać o wnętrze pojazdu, rozkładając specjalną matę, bądź zwykły koc. Zapewnimy w ten sposób czystość wnętrza oraz to, że zwierzę nie będzie się ślizgało podczas jazdy (mogłoby to się zdarzyć na skórzanych tapicerkach). Podróżując z psem w samochodzie typu kombi powinniśmy zadbać o przegrodę między przestrzenią ładunkową, a pasażerską (kratka, siatka), bądź o specjalną klatkę do przewozu psów. Niedopuszczalne jest natomiast przewożenie czworonogów w bagażniku aut typu sedan lub w pudle bez dostępu świeżego powietrza.

Aby zwierzę było spokojniejsze i by zmniejszyć jego stres związany z wyjazdem, dobrze zabrać ulubioną zabawkę pupila.

Samochód prowadzimy płynnie: nie wchodzimy zbyt gwałtownie w zakręty i unikamy ostrego hamowania. Także głośna muzyka może drażnić czworonoga. Wskazane jest utrzymywanie temperatury do 20°C i zapewnienie stałego dopływu powietrza.

Jeśli zabieramy psa w dłuższą podróż, warto co dwie godziny robić przerwy, by psa wyprowadzić i napoić.

Jakie zachowania kierowcy ułatwią podróż samochodem?

Płynna jazda
Płynna jazda nie polega, wbrew pozorom, na jeżdżeniu powoli. Składa się na nią kilka elementów.

Po pierwsze, należy unikać niepotrzebnego rozpędzania się w sytuacjach, w których za chwilę i tak będziemy musieli hamować. Najczęstszym przykładem jest rozpędzanie pojazdu, gdy świeci się czerwone światło na kolejnym skrzyżowaniu. Powinniśmy także starać się unikać nagłych, niespodziewanych zmian pasa ruchu. Zwiększa to zagrożenie wypadkiem lub kolizją. Zakręty należy pokonywać optymalnym torem. Kierownicą i pedałami powinniśmy się posługiwać w łagodny, równomierny sposób – szarpnięcia i gwałtowne manewry zwykle destabilizują samochód i zwiększają ryzyko wypadku.

Płynna jazda to oszczędność – mniej wydajemy na paliwo, a opony, zawieszenie oraz sprzęgło nie ulegają szybkiemu zniszczeniu.

Dostosowanie prędkości
Zarówno nadmierna, jak również zbyt mała prędkość stanowią zagrożenie w ruchu drogowym. Przepisy nakazują kierowcy jechać z taką prędkością, aby nie utrudniać jazdy innym kierującym. Zbyt wolno lub zbyt szybko poruszający się pojazd stwarza dla uczestników ruchu drogowego wiele różnych zagrożeń.

Najwięcej kolizji i nieszczęśliwych wypadków na drogach bywa następstwem nadmiernej prędkości. Przy ustalaniu szybkości jazdy liczy się kondycja psychiczna i fizyczna kierowcy. Złe samopoczucie przemawia za ograniczeniem prędkości. Ogromne znaczenie mają również panujące warunki atmosferyczne, np. opady deszczu, które sprawiają, że nawierzchnia drogi staje się śliska – wtedy wolna jazda jest konieczna. Rzeźba terenu oraz stan drogi to kolejne czynniki, bardzo istotne przy podjęciu decyzji, z jaką szybkością podróżować: zawsze poruszajmy się z prędkością, która umożliwia nam zatrzymanie pojazdu na widocznym dla nas odcinku drogi. Należy wziąć po uwagę również stan techniczny auta. Prędkość samochodu powinna być taka, która umożliwi nam panowanie nad nim.

Bezpieczny odstęp
Im większy dystans dzieli nas od samochodu, który jedzie przed nami, tym mniejsze będzie prawdopodobieństwo kolizji. Przeciętny czas reakcji kierowcy to około 1-2 sekundy. Dlatego nasz odstęp od poprzedzającego pojazdu powinien wynosić przynajmniej 2 sekundy, a dobrą praktyką jest utrzymywanie odstępu 3-sekundowego. Daje on nie tylko czas na reakcję, ale także lepszą widoczność drogi, wyższą płynność jazdy i skutkuje niższym zużyciem paliwa.

Co robić, aby podróż przebiegała komfortowo?

Wyruszając w podróż samochodem pamiętajmy o paru zasadach, które pomogą nam komfortowo dojechać na miejsce:

  1. 1. należy być wyspanym i wypoczętym
  2. 2. kierowca powinien prowadzić pojazd w wygodnych butach (najlepiej na płaskim obcasie)
  3. 3. w długiej podróży kilkunastominutowe postoje co 2-3 godziny pomagają przeciwdziałać monotonii jazdy
  4. 4. nie wolno prowadzić ponad 8 godzin bez przerwy
  5. 5. wnętrze samochodu powinno być przewietrzone (nie może być w nim za gorąco)
  6. 6. w trakcie podróży nie należy spożywać obfitych i ciężkostrawnych posiłków
  7. 7. kawę należy spożywać w ograniczonych ilościach
  8. 8. kierowca powinien mieć dostęp do napojów
  9. 9. kierowca nie może pić alkoholu ani przed jazdą, ani w jej czasie, nie wolno mu też jeździć „na kacu”
  10. 10. kierowcy nie wolno zażywać narkotyków
  11. 11. kierowca nie może przyjmować leków działających na układ nerwowy.

Jak podróżować z przyczepą?

Kierowanie autem z przyczepą jest zadaniem dość skomplikowanym. Instruktorzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, na co należy zwrócić uwagę:

  1. 1. Przed rozpoczęciem jazdy sprawdzamy, czy przyczepa jest należycie spięta z autem i czy jej punkty świetlne (stop, kierunkowskazy) działają prawidłowo. Kontroli wymaga również widoczność w lusterkach bocznych – przy ciągnięciu szerokiej przyczepy powinniśmy zaopatrzyć się w specjalne lustra na wysięgnikach, które montuje się na lusterkach samochodowych w celu zwiększenia zakresu widoczności.
  2. 2. Przed podróżą ładunek powinien zostać stabilnie umocowany, aby zapobiec jego przemieszczaniu się podczas jazdy. Nadmierne obciążenie tyłu przyczepki może spowodować pogorszenie stabilności jazdy, dlatego bagaż należy układać w pobliżu dyszla i na wysokości osi. Nie możemy zapominać jednak o maksymalnym nacisku na hak holowniczy pojazdu – zbyt duży nacisk na tył auta również wpłynie na pogorszenie jego właściwości w związku z odciążeniem przedniej osi.
  3. 3.Płynne rozpoczęcie jazdy wymaga zwiększenia obrotów silnika, aby nie zgasł, a start odbywał się płynnie, bez szarpnięć. Przyspieszanie wymaga bardziej zdecydowanego operowania pedałem gazu, gdyż zespół rozpędza się wolniej.
  4. 4. Przyczepa stanowi dodatkowy opór dla samochodu. Ma to wpływ na zużycie paliwa, prędkość jazdy oraz możliwość wyprzedzenia innego pojazdu. Kierowca, zanim wykona jakikolwiek manewr, powinien mieć świadomość, iż podczas jazdy z przyczepą wydłuża się droga hamowania, a podczas gwałtownego hamowania może wystąpić trudność w utrzymaniu prostego toru jazdy przyczepy.
  5. 5. Należy też pamiętać, że na zakrętach koła przyczepy toczą się po mniejszym łuku i trzeba te zakręty pokonywać w taki sposób, aby nie zawadzić o chodnik (gdy skręcamy w prawo) lub o pojazd stojący w pobliżu na jezdni (gdy skręcamy w lewo).
  6. 6. Pamiętajmy, by w sytuacji kiedy podróżujemy z przyczepką posiadać w pojeździe dodatkowy trójkąt ostrzegawczy – w sytuacji awarii przyczepy i konieczności pozostawienia jej po zabezpieczeniu takiego miejsca, by móc kontynuować jazdę pojazd musi posiadać na wyposażeniu trójkąt.
  7. 7. Jazdę z przyczepą regulują też przepisy dotyczące maksymalnych prędkości. Na autostradzie i na drodze ekspresowej dwujezdniowej i o dwóch pasach ruchu maksymalna prędkość z jaką możemy się poruszać to 80 km/h, a na pozostałych drogach 70 km/h. W terenie zabudowanym obowiązują nas takie same prędkości, jak bez przyczepy.

Jak ważna jest kontrola ciśnienia powietrza w oponach?

Opony to jedyny punkt styczności samochodu z drogą, mają więc ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących osób. Bezpośrednio od ciśnienia powietrza w oponie zależy jaka jest jej przyczepność do nawierzchni. Profil opony został zaprojektowany tak, aby zapewniać pojazdowi maksymalną przyczepność przy precyzyjnie określonym ciśnieniu powietrza. W związku z tym wszelkie większe zmiany tego ciśnienia mogą powodować zmniejszenie przyczepności, wzrost ścierania się bieżnika, zwiększenie ryzyka uszkodzenia, a nawet pęknięcia opony. Jak wykazały badania koncernu Renault, aż 6% śmiertelnych wypadków na autostradach jest spowodowane przez pękające opony.

Kierowcy często lekceważą potrzebę regularnej kontroli ciśnienia powietrza, gdyż z ich punktu widzenia samochód wydaje się prowadzić „normalnie”. Jest tak jednak tylko do momentu pojawienia się na drodze jakiejś sytuacji awaryjnej, wymagającej np. gwałtownego ominięcia przeszkody. Wtedy okazuje się, że samochód znacznie gorzej reaguje na działania kierowcy, manewrowanie jest utrudnione, spada przyczepność kół i znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy należy więc regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach – nie tylko przy okazji sezonowej wymiany ogumienia.

Jak jeździć ekologicznie i ekonomicznie?

Ekojazda (ecodriving) to płynna, równomierna i przemyślana jazda, przynoszącą korzyści w postaci oszczędności 5-25% paliwa, zmniejszenia kosztów eksploatacji, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

W Szkole Bezpiecznej Jazdy Renault organizowane są szkolenia z ekojazdy, jednak każdy kierowca może zapoznać się z jej podstawowymi zasadami i spróbować wprowadzić je w życie.

Najważniejsze zasady ekojazdy to:

  1. 1. Uważnie obserwuj drogę: aby jechać ekonomicznie, potrzebne jest sięganie wzrokiem daleko do przodu. Dzięki temu kierujący wcześniej dostrzega np. korki, czerwone światła, nadchodzących z boku pieszych i inne czynniki, które mogą na niego wpłynąć. Dysponując tymi informacjami, łatwiej jest unikać niepotrzebnego przyspieszania i hamowania. Skutkiem jest płynniejsza, bardziej równomierna jazda.
  2. 2. Gdy sytuacja na drodze na to pozwala. utrzymuj jak najbardziej równomierną prędkość. Rozpędzanie jest jednym z najbardziej paliwożernych manewrów. Im rzadziej musimy ten manewr wykonywać, tym mniej paliwa zużyjemy.
  3. 3. Utrzymuj przynajmniej 3-sekundowy odstęp od poprzedzającego pojazdu. Ułatwi to prowadzenie obserwacji drogi na dużą odległość i uniezależni od zachowań kierowcy jadącego przed tobą. Dzięki temu będziesz jechać płynniej.
  4. 4. Wykorzystuj efekt zerowego zużycia paliwa. Prawie wszystkie współczesne jednostki napędowe charakteryzują się zerowym zużyciem paliwa w sytuacji, gdy pojazd toczy się siłą rozpędu, włączony jest bieg, a pedał gazu jest całkowicie puszczony. Należy wykorzystywać ten efekt jak najczęściej i możliwie jak najbardziej wydłużać odcinki przejechane „za darmo”, czyli z puszczonym gazem i włączonym biegiem. Najczęstszą po temu okazją jest dojazd do czerwonego światła.
  5. 5. Rozpędzaj się dynamicznie, ale wcześnie zmieniaj bieg na wyższy (ilość obr./min zależna od silnika).
  6. 6. Dbanie o regularne serwisowanie samochodu, w tym regularną wymianę olejów i smarów. Jazda samochodem w złym stanie technicznym może spowodować kilkunastoprocentowy wzrost zużycia paliwa.