Ochraniać

Ochraniać to zapewniać optymalną ochronę wszystkim użytkownikom pojazdu w razie wypadku.

System zabezpieczeń Renault trzeciej generacji (SRP 3)

Do czego służy?
Trzecia generacja systemu zabezpieczeń Renault, wprowadzona na rynek w 2001 roku, zapewnia optymalny poziom bezpieczeństwa osobom siedzącym z przodu pojazdu, uwzględniając dwa podstawowe parametry: siłę zderzenia i wzrost człowieka. Poduszki powietrzne dostosowujące swoje działanie do siły zderzenia oraz podwójne napinacze pasów sprawiają, że system ten nie ma sobie równych na rynku.

Jak działa?
W pierwszej fazie zderzenia napinacz pasa połączony z klamrą dociska ciało pasażera do fotela. Działanie to pozwala na uzyskanie przestrzeni na późniejsze stopniowe wyhamowanie ciała wyrzucanego do przodu. W ciągu pierwszych 10 milisekund zderzenia blok elektroniczny ocenia siłę uderzenia w zależności od takich parametrów, jak prędkość i przyspieszenie. W zależności od tej wielkości tej siły, następuje odpalenie mniejszej bądź większej objętości poduszki powietrznej. W przypadku uderzenia o dużej sile uruchamia się drugi napinacz pasa, zainstalowany z drugiej strony siedzenia, aby jeszcze mocniej docisnąć ciało do fotela i utrzymać je w nim, zapobiegając tzw. nurkowaniu. Pod wpływem uderzenia ciała pasażerów i kierowcy są wyrzucane do przodu, by oprzeć się na poduszkach powietrznych. Gdy napięcie pasa osiąga wartość 400 daN* (odpowiadającą obciążeniu, jakie może wytrzymać klatka piersiowa), ogranicznik zaczyna działać i nie dopuszcza do przekroczenia tej wartości nacisku na ciało poprzez stopniowe rozwijanie pasa. Następnie rolę ochronną przejmuje poduszka powietrzna, która pochłania resztę energii zderzenia i amortyzuje siłę uderzenia klatki piersiowej i głowy. Zawory poduszki powietrznej otwierają się stopniowo, by umożliwić wylot gazu i utrzymać stały kontakt z ciałem. W ten sposób poduszka powietrzna i pas bezpieczeństwa współdziałają ze sobą przez cały czas trwania zderzenia, by rozprowadzić siły nacisku na całą płaszczyznę klatki piersiowej i ograniczyć przeciążenia działające na szyję i głowę. Dzięki temu siły działające na klatkę piersiową, pozostają poniżej wartości granicznych tolerowanych przez osoby najbardziej wrażliwe na urazy, zwłaszcza osoby w starszym wieku.

Definicje
Napinacz: Działanie tego urządzenia polega na naciągnięciu pasa bezpieczeństwa w chwili zderzenia. Pasażer lub kierowca zostaje w ten sposób dociśnięty do fotela, a jego pas jest prawidłowo ułożony na wysokości miednicy, która może wytrzymać obciążenie od 800 do 1.000 daN w zależności głównie od wieku osoby. W ten sposób napinacz pasa pozwala zapobiec niebezpieczeństwu tzw. nurkowania, czyli zsuwania się ciała z fotela, co powoduje niewłaściwe ułożenie pasa na brzuchu. Ta część ciała może wytrzymać maksymalne obciążenie wynoszące jedynie 400 do 700 daN, więc przesunięcie pasa na brzuch może prowadzić do bardzo poważnych obrażeń wewnętrznych.

Ogranicznik napięcia:
Podczas zderzenia urządzenie to pozwala na pewne poluzowanie pasa w celu zmniejszenia nacisku, jaki wywiera on na klatkę piersiową. Na przednich miejscach ograniczniki napięcia pasa są wyskalowane na 400 daN – czyli do progowej wartości najmniejszej zbadanej wytrzymałości tej części ciała. W modelu Megane II drugi ogranicznik napięcia został wprowadzony dla brzusznej części pasa na miejscach z przodu. Ogranicza on nacisk na miednicę do 600 daN i pozwala zmniejszyć ryzyko złamań talerza kości biodrowej.

System zabezpieczeń pasażerów siedzących z tyłu

Do czego służy?
Ochrona pasażerów podróżujących z tyłu jest tematem często nieznanym. Wielu ludzi sądzi, że miejsca z tyłu nie posiadają żadnych specjalnych elementów bezpieczeństwa. Jednak Renault od wielu lat wdraża zasadę „Bezpieczeństwo dla wszystkich”, czyli na wszystkich miejscach w kabinie. Celem jest zapewnienie pasażerom z tyłu zabezpieczeń porównywalnych z tymi, jakimi dysponują jadący z przodu. Dlatego też w samochodach Renault wszystkie miejsca z tyłu zostały wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, zanim jeszcze było to wymagane przepisami.

Jak działa?
Poczynając od wprowadzonego w 2001 roku modelu Laguna II, wszystkie nowe samochody w gamie Renault są wyposażone w ograniczniki napięcia pasów do 600 daN na miejscach tylnych bocznych, co przyczynia się do znacznego zmniejszenia ryzyka obrażeń klatki piersiowej (wyposażenie to pozwoliło na ograniczenie o 20% niebezpieczeństwa ciężkich lub nawet śmiertelnych obrażeń). Badania wypadków drogowych prowadzone przez LAB wykazały, że pasażerowie na tylnych siedzeniach mają większą tendencję do tzw. nurkowania w chwili zderzenia, czyli wysuwania się spod pasa i ześlizgiwania z fotela. Renault opracowało specjalne systemy, umożliwiające zminimalizowanie tego zjawiska. Oprócz tradycyjnie stosowanych wybrzuszeń siedzisk tylnych ograniczających zsuwanie się z fotela, miejsca tylne boczne zostały wyposażone w pirotechniczne napinacze pasów, dociskające miednicę pasażera do fotela w chwili zderzenia. Podobnie punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa zostały zmodyfikowane tak, by pas układał się na udach, a nie na brzuchu – części ciała dużo bardziej wrażliwej na urazy. Linki mocujące klamry do podłogi zostały skrócone, by stały się sztywniejsze. Wszystkie te elementy, niewidoczne dla pasażerów, prowadzą do lepszego umocowania ciała osoby siedzącej na tylnej ławce i są znaczącym postępem we wprowadzaniu w życie zasady „Bezpieczeństwo dla wszystkich” na wszystkich miejscach w kabinie.

Urządzenia zwiększające bezpieczeństwo dzieci w samochodzie

Do czego służą?
Zbyt dużo dzieci ginie co roku na drogach tylko dlatego, że nie przestrzega się prawidłowego zabezpieczenia ich przeznaczonymi do tego celu elementami w kabinie samochodu. Dziecko nie jest miniaturą osoby dorosłej i jego bezpieczeństwo wymaga zastosowania odpowiednio przystosowanych środków zabezpieczających. Zaczepy Isofix, które pojawiły się w 1998 roku w Clio II, obecnie są na wyposażeniu wszystkich modeli z gamy Renault. Szersze rozpowszechnienie tego systemu mocowań mogłoby o 22% zmniejszyć niebezpieczeństwo doznania poważnych obrażeń, głównie szyi, u dzieci w wieku do 4 lat.

Jak działają?
Isofix stanowi normę, która określa standardy zespolenia fotelika dla dziecka z konstrukcją samochodu. System składa się z dwóch zaczepów montowanych seryjnie w samochodach w miejscu połączenia oparcia z siedziskiem fotela. Samochody Renault są dodatkowo wyposażane w trzeci punkt mocowania, zapewniający stabilne osadzenie fotelika, które zapobiega jego przemieszczaniu w czasie podróży, przy ustawieniu przodem lub tyłem do kierunku jazdy. Napinacze pasów i ograniczniki napięcia montowane przy tylnych fotelach mają również istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci. W razie zderzenia napinacz likwiduje luz pasa piersiowego, by zatrzymać na miejscu ciało dziecka lub jego fotelik. System naciąga pas bezpieczeństwa i zmniejsza ryzyko uderzenia głowy dziecka o oparcie przedniego fotela. W przypadku dzieci w wieku powyżej 4 lat siedzących na siedzisku podwyższającym, siły nacisku pasa na klatkę piersiową są redukowane ogranicznikiem napięcia zamontowanym w mocowaniu pasa.