Bezpieczni piesi na przejściach

Wciąż powstają nowe sposoby na to, by zwiększyć bezpieczeństwo pieszych na przejściach. Specjalne oświetlenie (tzw. kocie oczka), które włącza się, gdy przez jezdnię przechodzi pieszy, antypoślizgowa nawierzchnia skracająca drogę hamowania przed przejściem, wypukłe przejścia, a nawet pasy namalowane w taki sposób, by wyglądały na trójwymiarowe – te rozwiązania są już stosowane. Nic jednak nie zastąpi ostrożności kierowców i pieszych.

Inteligentne oświetlenie

Podstawowy warunek bezpieczeństwa pieszego na przejściu to dobra widoczność. To ważne, by kierowcy nawet w nocy byli w stanie z daleka dostrzec zarówno samo przejście, jak i osoby, które się po nim poruszają. Dlatego powstają aktywne przejścia dla pieszych, czyli takie, które dzięki czujnikom czy kamerom są w stanie wykryć obecność pieszego. Wtedy włączają się migające światła na asfalcie, tzw. kocie oczka, czy też ostrzegawcze światła zamontowane na znaku pionowym.

Innym rozwiązaniem są lampy uliczne zintegrowane z systemem kamer, dzięki czemu w momencie pojawieniu się pieszego na przejściu lepiej oświetlone stają się zarówno pasy, jak i osoba, która po nich przechodzi.

Nawierzchnia ma znaczenie

Zapobiegać wypadkom na przejściach dla pieszych można także poprzez zastosowanie odpowiedniej nawierzchni. Jeśli jezdnię w pobliżu „zebry” pokryje się antypoślizgowym materiałem, możliwe jest skrócenie drogi hamowania samochodu, co pozwala w porę zareagować nawet na nagłe wbiegnięcie pieszego na przejście. Takie rozwiązanie stosowane jest już w Polsce, m.in. w Legnicy.

Przejście i próg zwalniający w jednym

Coraz częściej przejścia dla pieszych projektuje się w taki sposób, aby zmusić kierowców do redukcji prędkości. Podwyższone przejścia dla pieszych stosowane już w wielu polskich miastach to rozwiązanie, które może budzić kontrowersje, ale przyczynia się ono do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Przede wszystkim kierowcy muszą znacząco zwolnić przed takim przejściem, a dodatkowo jest ono lepiej widoczne – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

A może trójwymiarowe pasy?

Jednym z najnowszych pomysłów na to, jak zwrócić uwagę kierowców na przejścia dla pieszych, jest malowanie pasów w taki sposób, aby wydawały się one trójwymiarowe. W tym roku taka wyjątkowa „zebra” powstała w Lidzbarku Warmińskim, choć na razie tylko na ścieżce rowerowej. Wcześniej rozwiązanie przetestowano m.in. na Islandii, niedawno przejścia dla pieszych w 3D powstały także w Paryżu.

Wystarczy respektować przepisy

Wszystkie nowoczesne rozwiązania mające zapewnić większe bezpieczeństwo pieszym nie byłyby potrzebne, gdyby kierowcy i piesi przestrzegali przepisów ruchu drogowego. Kierujący pojazdem ma obowiązek zachować szczególną ostrożność, zbliżając się do przejścia, a także ustąpić pierwszeństwa osobom, które się na nim znajdują. Pieszy również powinien uważnie obserwować sytuację na drodze – zarówno przed wkroczeniem na przejście, jak i w trakcie jego pokonywania – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.